Lagi2 Pasal Kahwin

 
Tengah duk sembang2 ngan mama.. tibe2 mama Tanya.. ‘along.. dah nak 25 tahun depan.. tak rasa nak kawen ke?’
Erm.. terkesima aku dengan soalan tu... tersentap. Mak ngah.. huhu.. L
Seyesly bukan lah aku takmo.. nak weii..sapa yang takmo kawen,, tp.. tak sampai seruan lagi kot.. takkan lah aku nak terhegeh2 cari? Takkan lah.. entah lah..
‘dulu elok2 ko ngan si.... ko tak nak.. ‘ ‘dulu elok2 ada org mrisik..ko tak nak...’ ‘elok2 ada .... putus’
Mak aihh... tiga ayat mama ni.. wat aku makin tersentap.. please.. taknak lah mengimbau lagi.. cukup lah yang lepas tu lepas.. bukan aku tak nak..bukan aku memilih.. tapi keadaaan.. ingat couple ni senang? Duk plih2 mcm tu.. aiyarks.. baju leh lah.. pakai2.. tukar.. tp ni tak leh.. paling teruk kena lah yang leh faham diri ni. Yang leh ubah diri ni.. nak mcm ni.. bukan yang reti.. huhu!!~
Tak suke lelaki yang suke kite pastu ikut cara kite.. baik buruk kite telan jerp.. pastu nak tunggu kawen nnt baru ajar.. kasi penampo sana sini..takmo.. nad lelaki yang tulus.. bile tak suke ckp.. jujur.. baru lah rasa diri ni ter pelihara.. tapi susah.. ermm,,, L
Bukan aku taknak bercinta.. nak jerp.. tp tu lah. Tak rasa.. kenangan lama buat aku rasa mcm nak cekik jerp lelaki.. huhu!~ btw aku bersyukur lah aku ni masih terpelihara. Kire kene tinggal pun sebab jarak.. eh eh jarak ker? Bukan sebab aku ni asik kerja jerp ke.. ahahaha!~ ntah2.. lupa.. malas nak ingat..  ke pasal dikebas kawan sendiri..aiyarks.. seme ngeri.dah buang jauh2. Shuuhh2.. hehe..
Bile mama Tanya lagi..
Aku jawap jerp.. tunggu ngah kumpul wit mama.. nnt dah cukup semua..mama pilihkan..leh tak? Kalau mama ada calon..mama ckp lah.. klau dia jodoh long..long terima.. wah.. rasa mcm baik jerp.. tp tu lah yg terpancul kuar dari mulut ku.. oh no.. kalau mama cari mcm na?? Adess..pengsan.. help!!` help!~ hehe.. L
Sebenarnya nak kawin ni ingat senang ker? Zaman skrg ni gaji 1500 atau 2000 sekali pun belum boleh dikategorikan sebagai senang.. sebaliknya tu sbnrnya ngam2 jerp nak idup.. betul tak?? Banyak mende nak kene setel.. huhu.. tp tulah..sepatutnya kene menanbung sikit2..  mcm aku ni.. dengan gaji skrg.. leh lah aku jaga diri aku.. ulur kat parents sikit2.. adik2.. keperluan diri.. tu belum campur shopping.. kete..duit poket n mcm2 lagi. Bil2 utiliti.. aiyarks.. kering laaa ujung bulan.. mcm aku ni.. aku dah 4 tahun kerja.. sebulan aku save RM200 kali ngan 4 tahun.. erm.. baru ada RMxxxx.
Komfem ke tak usik? Nnt p kl lah..ulang alik kerja lah..bercuti lah.. itu ini lah..mesti usik kan?? Mesti punya.. tp tu lah..kene kuat lah.. wat tak Nampak.. hehe..tp belum kira tersepak batu.. terpecah kaca.. mesti terguna punya wit ni..aleh2.. umur 24 tahun baru ada RM1000 lebih je lam akaun.. erm.. mcm ni nak kawen???
Erm...pernah ker korang set dalam kehidupan korang.. dalam usia semuda ni untuk spend wit nak kawen?? Pernah ker???  Kalau ada.. korang mang terbaik.. tp aku yakin mang takda.. sebab ada dkalangan kita nak penuhkan gadget2 dulu..kete.awek.. n seme2 tu.. ingat leh ker simpan wit?? Kecuali kalau anak org kaya. Tu tak leh nak kata paper lah..setiap bulan ada ‘elaun’ tetap oleh mak ayah... kalau mcm tu.. tak yah ckp banyak.. pilih je laki ke pompuan ke.. nnt daddy n mammy yang uruskan.. huh!~
Mcm skrg ni? Aku nak kawen.. aku kene pk semua tu..sapa calon suami aku? Ada kerja tak? Aku tak minta dia lawyer.. tak minta doctor..sebab aku ni hanyalah ‘akauntan  cabok’ jerp.. tp sekurangnya aku nak lah yang berkerjaya.. yang lebih berusia dari aku. Yang leh ajar aku baik buruk..yang leh bimbing aku.. bukan yang akan menurut kata aku... L
Asal nak kawen... tekanan mental akan berlaku pada belah sang lelaki.. kenapa ea? Sebab kene struggle cari wit untuk calon isteri..wah..beribu2.. pheewitt... silap2 ada yang ikut date lagi hantaran.. erm.. apa da.. (perlu ker??) nak komen lebih2 pun tak reti.. tp tu lah..dah lumrah skrg..  sbnrnya simple je pun dah leh mendirikan majlis.. tp dik oii.. simple pun kene ada wit gak adikk wei..
Nakk kasi orang makan minum dating umah seme kene duit..  sebab tu lah pentingnya simpanan ni..
Aku adalah minta tips2 atau pun perbelanjaan yang pernah dilakukan oleh kawan aku.. simple je majlis dia.. tapi korang nengok lah dia nyer belanja... jap erkk ..

1.       Mas kahwin – rujuk negeri masing2
2.       Wang hantaran – sekitar 5k-10k
3.       Barang kemas – berubah mengikut pasaran emas.. lebih kurang 2k-5k
4.       Barang2 hantaran lain – minima 1k (ubah je sendiri)
5.       Baju nikah – rm250 – 450
6.       Baju persandingan – sewa sekitar 1k-2.5k
7.       Juru solek – rm300-500
8.       Pelamin – takyah pelamin2... tp kalau nak dalam rm500 – 1k
9.       Jurugambar – 1.5k-2k (tangkap je sendiri)
10.   Duit utk juru nikah n saksi
11.   Kad jemputan
12.   Khemah
13.   Makan minum
14.   Kamar pengantin
15.   Cenderahati
16.   Kos bertandang
17.   Duit spare   (penting)
Uwaa!~ tak tersalin nilai dia.. mcm tak mo salin..banyaknyer.. ni kawen ke apa??? Aiyarkss!~ ni sedia banyak2 ni.. nnt lepas kawen kang mcm na? Nak makan apa? Nak duk mana?? Isk isk isk!~ jangan kata duk umah family..
Pening2... tak thu mcm na nak pk..mungkin nil ah pentingnya menabung... untuk masa depan...
Sebelum nak kawen kene sediakan rumah... perabut lam umah.. barang2 keperluan rumah..seme tu perlu.. isk isk isk... susah2.. malas pk lagi..korang pk lah sendiri... stop sini..seteress aka stress :D
................ mcm biasa .. entry tergantung ...................

You Might Also Like

1 comments