Apa itu Blog?





Blog, kalau menurut saya sih ibarat rumah, bahkan ibarat sebuah pulau.
Dimana, orang akan lebih senang berkunjung, jika pada rumah / pulau tersebut menyediakan apa yang mereka inginkan.


Dengan Blog pula, kita mempunyai sebuah rumah tempat tinggal dalam dunia maya. 
Dimana, kita tidak mengekspresikan  Blog sesuka hati kita. 
Semakin cantik dan update suatu Blog , traffic mahupun pengunjung, akan semakin meningkat. Blog / web yang baik biasanya mempunyai kriteria- kriteria tertentu, seperti adanya Header, body, sidebar, footer.


Maksudnya? 
Ya, secara fizikal sebuah Blog terdiri dari: Header (kepala) , Body (Isi Blog ), Sidebar (lengan / sisi), Footer (bawah). Adapun jika ada ciri-ciri lain, itu hanya sebagai element tambahan.


Bagaimana membuat sebuah Blog ? 

Blog, boleh kita ciptakan melalui perkhidmatan web pembekal blog, seperti; Blogger, Wordpress, Multiply dll. 

 Apa yang harus di kuasai untuk boleh mengedit sebuah Blog ?

Jjika anda menguasai HTML, CSS, PHP danJavascript akan lebih baik lagi. Untuk HTML, CSS, PHP dan Javascript , kita akan bicarakan nanti. 

Jika kita sudah mempunyai Blog ? apa yang harus kita lakukan? 

Memposting artikel pada Blog mahupun upload gambar ataupun Video, ajang narsis, kumpul sesama Blogger ,menjalin silaturahim, curhat, dll. Keuntungan lain iaitu, dengan kita mempunyai sebuah Blog , ibarat kita sudah mempunyai sebuah rumah, dan di rumah itu, kita  mahu mananam apapun itu tanamannya. Maksudnya , kita boleh meletakkan sebuah kod, baik itu kod tukar link, iklan dll. Banyak pembekal content yang menawarkan kod iklan (AdSense, Text Link-Ads, AdBrite, dll) untuk memasang iklan pada suatu Blog , yang akan membayar kita jika ada pengunjung yang klik pada iklan yang kita paparkan. 

Have u create a Blog ? gimme the link please :)

You Might Also Like

4 comments

  1. Blog...mungkin juga singkatan daripada weB LOG terus menjadi BLOG. Dulu ramai yang hanya gunakan ia sebagai diary, sekarang sudah berubah menjadi satu sumber menjadi pendapatan.

    ReplyDelete
  2. ohh ea ke Muttallif... weBLOG? aah betul dulu diary now sumber pendapatan..setuju..tp tu lah.. /me lebih kepada mengisi masa lapang.. nak mendapatkan pendapatan tu mcm susah sikit..

    Ps : ni apa ni cium2 ni.. haip!~ :D

    Eca : aah tp tu lah naffnang nad prob :(

    ReplyDelete