Manfaat Sebenar Kopi

hai.. morning... 10.36a.m hahaha... dah ngadap lappy.. wtc (what the crazy) hahhaha.. maklum lah duk umah sewa ni kan... nak wat mcm na.. bangun pagi gosok gg, mandi manda, kemas umah, basuh baju, jmur baju dan lappy... here i come.. haha...

and mcm biasa.. facebook n blog no 1.. kebetulan sbnrnya aku ni tak shutdown lappy..tenet pun masih tak dc.. sambung je.. tadi sbnrnya terjaga je dari tdo..sblum bangun tu toleh dulu ke lappy ni.. haha..baru bangun kul 9 tadi.. arini bangun lewat sikit..maklum lah..red flag.. :/

duk ngengadap lappy ni terbaca lah artikel yang di post kan oleh MaD... seyes ly aku teruja gk.. actually aku tak suka kopi ni..semalam baru pertama kali aku rasa kopi susu ais.. haha.. baca punya baca la.. banyak rupanya manfaat kopi ni..mungkin korang seme dah tau..tp sejujurnya aku baru je tau pagi ni.. tp aku rasa lah aku tak leh minum kopi ni..nnt pening aku nye kepala.. so aku nak share lah ngan korang :D


INI ADALAH MANFAAT KOPI YANG SEBENAR KALAU KORANG NAK TAHU 

Kopi sering dianggap sebagai minuman yang tidak baik untuk kesihatan walaupun tidak ada kajian yang dapat membuktikannya setakat ini. Antara puncanya adalah kerana kandungan kafein yang terdapat di dalam kopi. 



Kajian mendapati kandungan kafein di dalam kopi adalah sekitar 1% sahaja. Kafein pula akan menjadi lemah apabila bergabung den...gan protein dari susu. 


Antara khasiat meminum kopi adalah seperti berikut : 
  • Mengembangkan salur darah. Kerana itulah minum kopi dapat menghilangkan mengantuk. Apabila salur darah mengembang, lebih banyak darah (beserta oksigen) yang dapat dihantar ke bahagian badan antaranya otak. Ia juga akan dapat menghalang pengumpulan toksid di dalam otak. Menghidu bau kopi sudah cukup menyegarkan. 
  • Meningkatkan daya denyutan jantung dan nadi. Darah akan bergerak lebih lancar dan keupayaan bekerja akan meningkat.  
  • Menjadikan usus lebih aktif. Ini akan membantu tubuh menyerap nutrient dengan lebih baik dan dapat mengurangkan kemungkinan sembelit. 
  • Meransang kelenjar perut untuk membebaskan lebih banyak bahan penghadaman. Ini baik bagi membantu penghadaman makanan yang lebih sempurna lebih-lebih lagi makanan yang tidak dikunyah secara sempurna. 

Minum kopi selepas makan telah menjadi budaya masyarakat Barat. Namun bagi orang Asia, ia sering dilihat dalam perspektif yang negatif walhal khasiatnya amat banyak. Jika anda masih bimbang, terdapat banyak kopi tanpa kafein di pasaran hari ini. 


Kopi, seperti makanan atau minuman apa sekalipun, jika diambil secara berlebihan pasti akan memberi mudarat. Kajian mendapati tikus yang diberi kopi sahaja akan mengalami kematian.


*tak pernah nengok pun kopi sebenar..ni amik dari gugel.. mcm ni ke kopi? hehe*


Islam mengajar umatnya agar sentiasa bersederhana. Makan dan minum secara bersederhana adalah baik untuk kesihatan. Seperti mengambil kopi yang berlebihan adalah memudaratkan, minum madu, makan nasi, hatta minum air kosong secara berlebihan pun akan memberi mudarat. Yang penting bersederhana. 


Kopi yang dimaksudkan di sini adalah kopi dari biji kopi. Bukan kopi campuran atau kopi segera yang dihasilkan dengan mencampurkan perbagai bahan. Berhati-hatilah mengambil kopi segera kerana khasiatnya tidaklah seperti yang diwar-warkan seperti yang diingatkan oleh beberapa persatuan pengguna beberapa tahun lepas. 


Terdapat riwayat menyatakan bahawa kopi adalah antara minuman kegemaran Baginda Nabi Muhammad s.a.w selain madu dan susu.

seharusnya di ingat.. setiap orang Yahudi akan menyediakan secawan kopi diatas mejanya dan mereka jugalah yang mengeluarkan isu tentang keburukan kopi ni kepada semua :)
haha.. nice tak? thanks lah MaD ea for this info..

tapi kalau korang search keburukan dia pun haha..berlambak gak... cube baca yang ni >> coffee

You Might Also Like

5 comments

  1. yup , CP pown baru taw pasal nih , pasal tidur 8 jam tuh pown CP dgr tuh agenda barat jugak :D CP dengar larr , betul kew tak CP tataw larr ...

    salam singgah dari CP :)

    ReplyDelete
  2. owhh hheehe, nice sharing.. =) minum lepas makan elok ye...hehe tp BL xminum cofee O, cofee minum la hehe..yg ade susu.. ~,~

    ReplyDelete
  3. good for exam student like me ..theheheee

    ReplyDelete
  4. sharing is caring :)..kopi emang bagus

    ReplyDelete
  5. sharing is caring :)..kopi emang bagus

    ReplyDelete