Aku & Ubuntu

haha! assalamualaikum.. bosan seh malam ni.. penat baru balik kerja.. pas makan oblong sebiji.. terus  ngadap lappy.. (selepas menunaikan mana yang wajib) dah siap gosok baju untuk esok..kire kalau ngantuk trus tdi lah nie.. hihi!~ duk lah ngadap lappy ni.. nengok balik.. comel plak theme2 aku ni... belek nyer belek... erm. dah nak masuk dua bulan dah aku gune ubuntu... dari pada aku tak tahu atau buntu pasal ni.. sampai skrg aku dah terbiasa dah gune.. wlaupun masih banyak yang aku tak tahu pasal ubuntu ni.. gile! aku ni bukan pakai i.t nak terang2 pasal ubuntu ni.. makin buntu je korang nnt.. tp aku nak lah bgtahu kt korang yang aku ni pengguna ubuntu jugak macam korang.. apa?? ubuntu untuk hackerS? erkk..tak tahu plak... aku ni gatal2 je nak cube.. terbiasa lah plak.. maklum lah.......... mende alah ni mesra pengguna..aku yang tak tahu paper pasal ni pun leh godek2. hehe..

kenapa aku gune ubuntu ni.. 1st aku selalu mengeluh kat member2 aku ni..sebab banyak mende tak kena ngan lappy aku ni.. nak terang kan panjang lebar.. apa yang aku tak pakai.. grr! mcm banyak sgt..haha.. just XP, VISTA n W7 ... tp seme tak kena.. geram u! so atas nasihat member2 aku pun gune lah ubuntu ni..

ala!!~ swetnnye lah mende alah ni...design theme dia n macam2.. mula2 kau terpikat dengan dekstop themes dan icon2 dia yang mak aih..cute2.. nak tukar tu..mudah jerp.. aku kelik sana..kelik sini..wah! teruja... dah lah mudah je.. sekali klik trus berubah.. tak yah nak apply2.. haha! :D



actually sbnrnya aku ni baru lagi nak mendalami ilmu linux atau ubuntu ni.. mang aku tak tahu sangat..pada aku.. aku ni tak sepatutnye gune ubuntu ni..ye lah.pakar2 komputer je patut gune..yang mang terer bab2 programming ni.. tp rupanya tak.. kire yang terer2 dalam bab programming ke apa ke.. tu satu benefit lah pada dia.. kite leh gne lagu ubuntu ni kalau kite tak tahu command2 dia.. sebab dia still lagi ada application2 lain yang kiter leh gune.. banyak jugak software2 yang direcommend kan untuk kiter pilih S: tak yah nak pening2..

yang mudahnye kan..pas je install ubuntu ni.. seme nyer setel..haha..maksud aku.tak yah nak pening nak pk driver pe..software apa.. seme nyer ready sebab dia akau auto-detect semua drivers dalam komputer kiter mcm modem ke..bluetooth ker..wireless ke..apa2 je la semua dia akan detect sendiri.. termasuklah plugin , codecs.. seme dia akan auto-detect sendiri..

untuk pengetahuan korang,,dalam lappy aku ni masih ada lagi windows 7.. well takkan aku nak buang kan.. tak da aku ni bodoh.. cume rasa nak mencube tu buat aku truja sangat gune ubuntu ni.. aku buat lah dual boot.. so senang.. aku leh pilih je nak gunee yang mana 1. tp aku tak dapat nak nafikan lah. lepas je aku install.. nak masuk dua bulan.. kire selama tu lah aku gune ubuntu ni.. hehe.. dah lah cepat.. tak yah aku nak tunggu lama..untuk on lappy..

pasal virus? aku tak tahu sangat..tp yang aku tau.. susah kot virus nak tembus linux ni.. tp aku tak berani jamin lah... dan aku jugak suke sebab aku ni kan kaki chat..so kat sini senang.. bile aku ngah wat mende lain..nnt ada pop up chat yang agak sopan keluarnya.. hehe.. nak terang pun tak reti..hehe.. leh chat ngan kt irc..fb..ym.. dll.. semua dlam 1..



satu je kelemahan yang mengganggu aku sekarang :( banyak gak software hebat2 yang aku suke gune OS Linux tak support.. mcm Adobe CS4 dan Microsoft Office 2007.. dia ada alternatif lain tp mcm janggal plak.. sama ada tak support atau aku tak tahu mcm na nak support kan dia..muakakkaka!!  LoL!


banyak lagi tau aku nak citer pasal ubuntu ni..tp tetibe mcm bosan plak malam ni..aku stop dulu lah.. oh ea.,, aku gune yg ni tau Ubuntu 11.10 

kalau korang nak  tau pasal ubuntu ni..korang terai lah search pasal ubuntu ni..nnt korang tahu lah..nak citer tak reti.. kalau rajin aku citer.. aku ni pembaca setia..tp bukan pengulas terbaik..muakak! k lah..ngantukk..see ya :D

p/s : kpd pakar2 it.. kalau rasa apa yang aku taip ni ngarut atau salah tolong betul n inform k.. paper pun thanks sebab baca :D




You Might Also Like

6 comments

  1. kalau nak guna software windows kan boleh guna wine <<<

    ReplyDelete
  2. hehe!!~ wow! CS :thanks... ea ke?

    ReplyDelete
  3. thanks for this link CS : http://www.psychocats.net/ubuntu/wine

    ReplyDelete
  4. huish..nad pernah guna..pelikkan..:)

    ReplyDelete
  5. takda yang pelik lah... banyak yang leh wat ngan ubuntu ni.. nice :D

    ReplyDelete
  6. pernah gak nak cuba dnload tp bahaya katanya...wakaka:P

    ReplyDelete