hahaha...kelakar betul

ngah kemas2 bilik terjumpalah pandrive lama..masa study2 dulu..ada plak..beberapa citer yang kelakar dalam tu..nak share lah ngan korang... hehe ... ..aku tak ingat plak dari sapa aku amik..tp ada lam pandrive aku...  so jom kita terjag citer lawak nie... sambil minum nescafe ais...




cerita 1  

ALAHAI MENANTU…….


Pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya  yg cun  melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari  datang la seman,  seorang usahawan muda ingin melamar anak pak  kasim. beliau cukup sifat tanpa  cacat cela tetapi beliau malas  solat. setelah 3 hari berkahwin.. seman masih duk  kat umah mentuanya.  setelah azan maghrib berkumandang.. pak kasim mengajak seman  utk  solat maghrib berjamaah. seman gelabah.. sbb sebelum ini dia tak  pernah  solat.

Lalu seman masuk ke bilik untuk  menemui isterinya.  "yang.. camner ni.. abg tak penah solat ni"  "takpe bang.. abg ikut je ape yg  ayah buat" isterinya berbisik  perlahan.. Seman pun keluar untuk solat bersama  pak kasim. setelah  pak kasim takbir.. seman ikut takbir... lalu pak kasim  membaca  surah alfatihah.."bismillahirrahmanirrahim..." seman pun turut membaca  bismillah dengan lantang..."bismillahirrahmanirrahim..."

Aisyh!  pelik  menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut? setahu aku imam  je yg baca kuat.. getus  hati pak kasim..pak kasim buat selamba.  dia terus membaca surah al-fatihah.  seman pun turut membaca surah  al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg  baru nak belajar  mengaji.

pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke  belakang  utk melihat seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut  gerak langkah pak kasim. "ish! gila ke menantu aku ni??"

Pak  kasim  berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. Seman  turut berjalan ke depan  mengikut langkah pak kasim. Pak kasim  terus melarikan diri melalui pintu depan  dan terus menuju ke sawah  di tepi rumahnya. Seman terus berlari mengejar pak  kasim sampai  ke tepi sawah. tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam  sawah padi. Seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah  seolah-olah  tergelincir.

Pak kasim pun terus bertanya  kepada seman. "seman. apesal  yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?"  "ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru  saya tau. sampai kena  berlari.."

(huargh huargh huargh!!!! sedey nye  kalau ada  laki camnie !) 

cerita 2

SOLAT SUBUH.....

Mamat ni amat lah tergila-gilakan Minah  anak Pak Haji  Dollah. Minah nie boleh lah tahan cun nya. Mamat  ni pun tak kalah lah kacaknya.  Ngurat-punya-ngurat tersangkutlah  dua hati ini. Pak Haji Dollah bukanlah jenis  yang memilih sangat  orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai berlakon, depan  Pak Haji Dollah dia bukan main warak lagi, berkopiah dikepala. Selepas  ditetapkan hari kahwinnya, maka lancar je jawab nikahnya si Mamat  tadi. Biasalah  malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah  masuk tidurnya pasal dok berkemas  rumah lepas kenduri siangnya.  Pasangan Mamat dan Minah pun lewat jugak lah masuk  tidurnya.

Selepas  semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, pagi  besoknya  Pak Haji Dollah pun mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh.  Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi  dan bersiap  untuk mendirikan solat subuh. Tapi dek kerana lewat  bangun, Si Mamat tak sempat  bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah.  Walaupun telah dikejutkan awal oleh  isterinya Minah.

Maka,  Pak Haji Dollah pun suruhlah menantunya tu solat  sendirian ketika  ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan  dirikanlah  solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam. Pak  Haji  Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi, "Hai Mat kenapa  solat subuh tiga  rakaat?" lantas Si Mamat Jawab "eh.. ia ke? tiga  rakaat? rasa-rasanya dah cukup  empat rakaat tadi..."

Masya  Allah.. mengucap panjang Pak Haji Dollah. Si  Minah tersenyum sipu  malu dengan gelagat suaminya. Sahla si Mamat ni tak pernah  sembahyang  subuh! 


Kantoi..kantoi...


You Might Also Like

8 comments