KEBAIKAN PENGGUNAAN SERBUK MUTIARA BAGI IBU YANG MENGANDUNG

Ramai yang tertanya-tanya, adakan ibu mengandung boleh makan kapsul mutiara?
Ya!!~ Ibu mengandung boleh dan sangat digalakkan. Ini kerana serbuk mutiara mengandungi kandungan kalsium yang tinggi.


Berikut merupakan lebih info berkaitan perkara ini :)

1. Berapakah kandungan kalsium tulen di dalam kandungan serbuk mutiara?

Kandungan kalsiumnya adalah tinggi. Serbuk mutiara mengandungi 90-92% daripada Ca2 (kalsium aktif), kandungan asal susu mengandungi 38%-40%, dan jika diminum sebanyak 600mg sehari, ia adalah bersamaan 220-240mg. Ia adalah (4) empat kali lebih tinggi daripada kandungan tablet kalsium Glukonat, di mana ia adalah kandungan yang ideal. Analisa menunjukkan bahawa cengkerang laut adalah kaya denga elemen-elemen kalsium, di mana ianya mengandungi sekitar 95% kalsium karbonat.

2. Adakah kalsium daripada serbuk mutiara akan menyebabkan batu karang?

Sesetengah orang akan beranggapan bahawa kalsium karbonat di dalam serbuk mutiara bakal menjurus kepada pembentukan batu karang. Penyelidik di ”America Havard Medical School” telah dapat membuktikan di mana, pengambilan kalsium secara berlebihan bukan hanya dapat mengelakkan dari penyakit batu karang, malahan dapat mengurangkan risiko mendapat penyakit batu karang sebanyak 30%-60%.

3. Mengapa kalsium dari serbuk mutiara dipilih?

Kalsium yang diperolehi serbuk mutiara adalah lebih mudah dihadam dan mudah diserap oleh badan. Terdapat 2 jenis sumber kalsium yang boleh diperolehi dipasaran iaitu Kalsium Organik dan Kalsium Bukan Organik. Kadar penyerapan oleh badan adalah disekitar 25%-32%. Dimana, Kalsium Glukonat adalah sebanyak 27%, Kalsium Laktate 30% dan serbuk mutiara biasa pula ialah 29%. Jika serbuk mutiara tersebut dijadikan lebih halus dalam ukuran mikron (serbuk nano) maka, kebolehannya untuk diesrapkan lebih tinggi dan mampu merangsang pertumbuhan tulang dengan lebih cepat. Dr Li Yi Zhun seorang doktor Jepun, menyarankan pengambilan kalsium dari serbuk mutiara.

4. Apakah perpepsi Perubatan Tradisional Cina mengenai serbuk kalsium mutiara?

Kalsium dari serbuk mutiara memberi fungsi ”dalaman” dan ”luaran”. Berdasarkan Penyelidikan Perubatan China, Doktor Liu dari Universiti of China. Ramai mengalami hyperthyroidism akibat kekurangan kalsium dalam badan. Semasa badan di dalam keadaan kekurangan sumber kalsium, pembesaran hormon yang berlebihan mengakibatkan kalsium di dalam tulang tidak dapat berfungsi dengan normal. Ini akan menjadikan kandungan kalsium dalam darah menjadi tidak normal dan mengakibatkan berlakunya penyakit-penyakit yang lain. Menurut Dr. Liu, serbuk mutiara mampu menguatkan cecair dalam badan dan mampu merawat penyakit ” hyperthyroidism”



You Might Also Like

0 comments